Sara Rask Andersen @sararask

Currently biking from Vancouver, BC to San Diego, CA on The Pacific Coast Bicycle Route. 🇨🇦🚴🏼‍♀️🇺🇸

• Posts
  • Followers
    314
  • Following
    484
🇲🇽 🇺🇸🇲🇽🇺🇸🇲🇽🇺🇸
  • Comments 4

Foregående opslag skrev jeg lige før Ruben Gonzalez tilbød at tage mit billede. Måske I, ud fra det tredje billede, kan gætte hvad han laver..? 🇲🇽 🇺🇸🇲🇽🇺🇸🇲🇽🇺🇸 Jeps, han er en del af Border Patrol. Angiveligt var det ikke en specielt stille dag ved grænsen, men det var simpelthen blevet for varmt at drøne rundt på en ATV iført skudsikker vest, hvorfor han var søgt ud til kysten for at få en pause. Udover en smagsprøve på en mexicansk specialitet - tørret mango krydret med chili, fik jeg også anvisning til det bedste frokoststed. Normalt havde man måske bare fået en adresse, men jeg fik i stedet et boligkompleks at se gennem hans kikkert og besked om at det lå lige bag der. - Jeg fandt det.

• Comments 8

🇲🇽 Mexico 🇲🇽 Gennem hegnet kan I måske lige ane det monument, som markerer grænsen mellem USA og Mexico - og dermed også enden på min cykeltur. 1857 miles eller 2988 km rute, men i den virkelige verden er det blevet til omkring 3350 km på cyklen. Nu ville være et oplagt tidspunkt at gøre store refleksioner over turen, men det er jeg slet ikke parat til. Jeg vil blot konstatere at jeg har fået de mærkeligste tanlines efter mine cykelhandsker og at man godt kan blive træt af at spise burgere. Og så lover jeg i øvrigt at fortælle, alle som gider lytte, om turen når jeg kommer hjem. Men først har jeg lige nogle dage at fordrive i San Diego, før jeg boxer cyklen og flyver hjem. #Saracykler

Efter en uge i LA, er jeg nu på farten igen og nået til Crystal Cove.
  • Comments 2

Efter en uge i LA, er jeg nu på farten igen og nået til Crystal Cove. Det er slut med Hiker/Biker sites i State Parkerne, hvilket komplicerer det med overnatning lidt, fordi de traditionelle pladser er dyre og booket langt ud i fremtiden. I dag var jeg vist bare heldig. Jeg havde kig på denne park og havde forberedt mig på at skulle 5 km, ad grusvej, op på en bakketop for at få en primitiv teltplads beregnet for hikere. Men da jeg kom til parkens “kiosk” - altså der hvor man checker ind og betaler, var det Camp Host’en som tog imod mig. Alle parkerne har en eller flere Camp Hosts, som til forskel fra Park Rangerne faktisk bor i parken. Han tilbød mig straks at jeg kunne slå teltet op på bag deres RV. Og således gik det til, at jeg nu sidder med denne smukke udsigt og i øvrigt overnatter ganske gratis. Imorgen tager jeg små 30 km videre sydpå til et relativt nyåbnet surf-hostel. Det er planen at jeg skal have revanche for den surfferie jeg havde med @natusjak i Klitmøller for snart nogle år siden, hvor jeg aldrig rigtig kom op at stå på en bølge. Og så bliver det jo i øvrigt første gang jeg rigtig skal mærke Stillehavet. Indtil videre har jeg kun soppet, fordi det er så forbandet koldt. #Saracykler

Nu vil nogen jo nok mene at kunst skal opleves i virkeligheden, hvad jeg så har gjort idag. Men jeg vil alligevel dele lidt af Jeff Koons værker, for jeg blev så åbentlyst begejstret at en af museumsfolkene bemærkede det. I får “Tulips”, samt “Rabbit” og “Baloon dog”. #Saracykler ikke i LA...

• Comments 1

Er kommet til englenes by og har fået mine vinger. Og så har jeg bosat mig på en hostelsovesal fyldt med “skuespillerinder”. #Saracykler

Så skete det... min første punktering.
  • Comments 10

Så skete det... min første punktering. Heldigvis gav Niels @thoftgaard mig et crash course inden afgang, for hvis jeg skal være helt ærlig, så er det vist den første punktering nogensinde jeg har klaret uden hjælp. #Saracykler

At finde vej 🗺
  • Comments 1

At finde vej 🗺 Som jeg tidligere har fortalt, har jeg hjemmefra anskaffet mig et kortsæt udarbejdet af Adventure Cycling Association, som beskriver hele ruten fra nord til syd, med indkøbs-, overnatningsmuligheder, osv.. Siden San Francisco har jeg dog haft lidt ekstra hjælp til at finde vej. Organisationen bag kortene afvikler også ture på ruten, hvor grupper af cyklister camperer sammen og i øvrigt har følgeskab af et supportkøretøj, som kører deltagernes oppakning (- virkelig snyd, hvis du spørger mig). I den forbindelse tror jeg de har været ude og opmærke ruten med pile. I hvert fald har pilene været overalt hvor jeg er kommet siden SF. Derudover lokkede Eric mig til at anskaffe mig en Wahoo cykelcomputer med GPS, som både kan vise vej og connecte mig med Strava, som åbenbart er det eneste rigtige sociale medie for aktive mennesker. Igår brugte jeg et par timer på at dobbelttjekke at den, flere år gamle, rutefil jeg havde fundet og lagt på GPSen, rent faktisk er rigtig. Det gør det forhåbentlig meget nemmere at navigere i byområderne, som dækker det meste af mine resterende ca. 565 km. Jeg har brugt en del tid både igår og idag på at forsøge at planlægge resten af turen. Udfordringen er helt klart at lægge sig fast på overnatningssteder. Der er ganske få muligheder for at campere og jeg har svært ved at finde ud af hvor det egentlig er noget ved at opholde sig længere sydpå - uden at skulle vildt langt væk fra ruten. Indtil videre har jeg besluttet at tage en afstikker til Solvang i overmorgen. #Saracykler

• Comments 2

Idag har været lidt en strid dag og det til trods for at jeg har kørt mindre end 70 km. På denne rejse har jeg lært at der er forskel på asfalt. Og dagens første 15 km foregik på den langsomme slags. Jeg har forsøgt at vise det på billedet, men jeg tror den bedste beskrivelse må være at nogen har klistret grus fast på en i forvejen ujævn vej. Læg dertil en jævn stigning på bare 1 % og så er alt fart taget fra mig. Skulle der være bare lidt god energi tilbage smider man så en 3 km stigning ind, med stigningsgrader omkring de 10 %. Heldigvis må det som går op også gå ned, så en lille nedkørsel blev det trods alt til. Så ramte de næste udfordringer; temperaturer omkring 40 grader og modvind (se video for bevis). Men i mål kom jeg, efter at være kørt ca. 8 km væk fra ruten, både op og ned ad bakke. Ruten er i øvrigt ikke RUTEN, for et stort mudderskred i vinters har lukket vejen ved kysten. Da jeg tog hjemmefra regnede de med at åbne midt september. Lad os se om de rent faktisk åbner om en uges tid, som de nu lover. Ret skal være ret, for alt har selvfølgelig ikke været hårdt og uretfærdigt. F.eks. faldt jeg i snak med tre herrer, som var på roadtrip med deres cykler. De udstyrede mig med diverse forfriskninger, heriblandt en kold øl. Og da jeg kom til County Parken hvor jeg camperer, tog damen kun $15 for mit ophold selvom den reelle pris er $32. Imorgen når jeg returnerer til kysten fra min 238 km lange detour, er jeg sikker på alt er godt igen. #Saracykler

• Comments 1

Jeg har glemt at poste om min hvalsafari i tirsdags 🐳
  • Comments 1

Jeg har glemt at poste om min hvalsafari i tirsdags 🐳 Der var tonsvis af hvaler, måske et sted mellem 30 og 40 individer, alle pukkelhvaler. De viser sig utroligt svære at fotografere med min telefon, så i stedet får I et billede af en af de hvaler som svømmede rundt i min morgenmad i morges. Jeg vil klart anbefale at man benytter chancen, hvis der skulle byde sig en mulighed for en lignende tur. Men samtidig vil jeg sige at det første kig på en hval bare er det bedste. Da vi havde set den samme flok hvaler være oppe at trække vejret et par gange og der i øvrigt var hvaler at spotte nærmest alle vegne, måtte jeg have mig en lur der på dækket. Heldigvis var der også andre dyr at se, så det blev altså bare for en kort stund. Bl.a. så vi pelikaner (det er sådan en på videoen), søløver som jagede i en kæmpe flok, fugle som jeg ikke kan huske hvad var for nogle og sidst men ikke mindst en ægte vild klumpfisk - den var altså sjov. #Saracykler

• Comments 3

Idag blev første dag i lang tid med mere end 100 km i benene. Jeg har nemlig kørt mig selv i stilling til en omgang hvalsafari imorgen formiddag. Dagens tur har taget mig til jordbærland - faktisk camperer jeg lige op ad en jordbærmark. Selvom sæsonen synger på sidste vers, havde jeg tidligere på dagen også lejlighed til at smage lidt på godterne. Den lille gårdbutik jeg besøgte var indrettet med café og det hele, alligevel var det stadig med selvbetjeningskasse, som i de gode gamle dage, før MobilePay. Cykelrabat var de også så venlige at give. Men da jeg for én gangs skyld havde husket at tage min hjelm af, brugte jeg ikke rabatten. Det er mit indtryk, at man generelt er gode ved cyklisterne her. Hele vejen fra Vancouver har jeg set skilte med teksten “Share The Road”, men her vil de ligefrem dele kærligheden. Når det så er sagt, så er ruten altså ikke fri for ulykker. Jeg har set mange små kors langs vejene, som skal minde om trafikdræbte, men idag stødte jeg på denne cykel som desværre, bevidnede en ung mands død ved en flugtbilist. #Saracykler

• Comments 2

I morges sagde jeg farvel til Chloé, Eric, Isabell og Emilie. Jeg har haft fem fantastiske dage hos dem, med ture til San Francisco og Alcatraz, cykel- og solnedgangstur i Marin Headlands og en god hike ad Dipsea Trail. Mest af alt har jeg nydt det gode selskab og friskbagte boller til morgenmad. Jeg har faktisk ikke taget forfærdeligt mange billeder de seneste dage, så I får bare et lille potpourri af Golden Gate Bridge. #Saracykler